Стратегии педагогического сопровождения учителя будущего в сфере популяризации науки
Strategies for pedagogical support for the future teachers in the field of science popularization
Аннотация
В статье актуализирована проблема поиска новых путей повышения престижа ценности научного познания в системе образования. Обоснованы стратегии («Ориентирования на ценность научного познания», «Содействия популяризации позитивных результатов исследовательской деятельности», «Обогащение опыта проведения культурно-просветительских мероприятий») педагогического сопровождения учителя будущего как просветителя и популяризатора науки в контексте реализации концептуально-смысловых установок преподавателя-наставника и актуализации механизма социального партнерства «Университет – Школа». Раскрыта направленность сопровождающих действий с позиции выявленных в исследовании возможностей популяризации науки (развитие мотивации учителя будущего к продвижению научного знания в массы и противодействия лженауке; апробация первого опыта разработки продукта научной деятельности и его распространения; популяризация профессии ученого на основе углубленного и целостного изучения науки и предметной области), которые позволяют обозначить новые грани профессии педагога как создателя, носителя и транслятора знания в обществе. Рассмотрены в каждой стратегии педагогического сопровождения учителя будущего наиболее оптимальные формы популяризации науки. Отмечается эффект взаимоусиления интеграции педагогической теории и практики в решении задач культурно-просветительской деятельности для совершенствования содержания профессиональной подготовки студента педагогического университета.
The article actualizes the problem of finding new ways to increase the prestige of the value of scientific knowledge in the educational system. The strategies (“Focus on the value of scientific knowledge”, “Promoting the popularization of positive results of research activities”, “Enriching the experience of conducting cultural and educational events”) of pedagogical support for the teacher of the future as an educator and popularizer of science are substantiated in the context of the implementation of the conceptual and semantic guidelines of the teacher-mentor and updating the mechanism of social partnership “University – School”. The focus of the accompanying actions is revealed from the perspective of the possibilities for popularizing science identified in the study (developing the motivation of a future teacher to promote scientific knowledge to the masses and counter pseudoscience; approbation of the first experience in developing a product of scientific activity and its dissemination; popularization of the profession of a scientist based on an in-depth and holistic study of science and subject matter areas), which allow us to identify new facets of the teaching profession as a creator, bearer and transmitter of knowledge in society. The most optimal forms of science popularization are considered in each strategy of pedagogical support for the teacher of the future. The effect of mutually reinforcing integration of pedagogical theory and practice in solving the problems of cultural and educational activities to improve the content of professional training of a student at a pedagogical university is noted.