Субъектно-ориентированный подход в отечественной педагогике XIX-XXI веков: исторический аспект
The subject-oriented approach in Russian pedagogy of the 19th and 21st centuries: historical aspeсt
Аннотация
В статье исследуется история появления субъектно-ориентированного подхода в отечественной педагогике, описывается его сущность. Рассматриваются разные аспекты этого феномена. Автор анализирует наследие К.Д. Ушинского, Л.Н. Толстого, П.Ф. Каптерева, С.Т. Шацкого, П.П. Блонского, А.С. Макаренко, В.А. Сухомлинского, создающее предпосылки для становления субъектно-ориентированного подхода. В статье рассматривается вклад И.Я Лернера в выявление и решение широкого спектра проблем, интегрируемых понятием субъектно-ориентированного подхода. Обосновываются исследования ярославской научной школы в разработку субъектно-ориентированной технологии и обновление известных форм воспитания инновационными идеями. Дается авторская периодизация становления и развития субъектно-ориентированного подхода в отечественной педагогике. Статья написана в рамках диссертационного исследования «Субъектно-ориентированный подход к развитию познавательной активности младших школьников в процессе внеурочной деятельности».
The article examines the history of the subject-oriented approach emergence in Russian pedagogy and describes its essence. Various aspects of this phenomenon are considered. The author analyzes the legacy of K.D. Ushinsky, L.N. Tolstoy, P.F. Kapterev, S.T. Shatsky, A.S. Makarenko, V.A. Sukhomlinsky, creating prerequisites for the subject-oriented approach formation. The article examines the contribution of I.J. Lerner to the identification and solution of a wide range of problems integrated by the subject-oriented approach concept. The research of the Yaroslavl scientific school is justified to the development of subject-oriented technology and the updating of well-known forms of education with innovative ideas is substantiated. The author's periodization of the formation and development of the subject-oriented approach in Russian pedagogy is given. The article is written within the thesis “Subject-oriented approach to the development of cognitive activity of younger schoolchildren in the process of extracurricular activities”.