Развитие памяти на персонифицированную информацию у будущих педагогов
Development of memory for personalized information from future teachers
Аннотация
В данной статье представлены результаты проведенного авторами исследования памяти на персонифицированную информацию у студентов, обучающихся по психолого-педагогическому направлению подготовки. Статья содержит теоретическое обоснование актуальности исследования. Автором проведен количественный и качественный анализ результатов изучения уровня развития компонентов памяти на персонифицированную информацию (памяти на имена, на фамилии, на лица и атрибутивную информацию) на этапе констатирующего эксперимента. Описаны цель и задачи программы, реализуемой на этапе формирующего эксперимента, принципы и механизмы и закономерности развития памяти. Выявлены факторы, затрудняющие успешное развитие памяти на персонифицированную информацию. Доказана эффективность разработанной программы.
Abstract: This article presents the results of the research realized by the authors of the memory for personalized information from students studying in the psychological and pedagogical direction of training. The article contains theoretical justification of the urgency of the research. The author made a quantitative and qualitative analysis of the results of studying the level of development of memory components for personalized information (memory for names, surnames, faces and attribute information) at the stage of the ascertaining experiment. The purpose and tasks of the program realized at the stage of the formative experiment, the principles and the mechanisms and the patterns of memory development are described. The factors that make difficulties for the successful development of memory for personalized information. The effectiveness of the developed program is proved.