Формирование языковой компетенции в близкородственной языковой среде
Formation of language competence in a closely related linguistic environment
Аннотация
Статья посвящена рассмотрению языковой компетенции как базовой части общекультурной компетенции и связанной со способностью к письменной и устной коммуникации на русском языке и родном. В статье затрагивается проблема формирования языковой, в частности речевой, компетенции студентов среднего профессионального образования. С помощью таких методов, как социологический и психолингвистический, было проведено исследование, направленное на выявление факторов воздействующих на процесс формирования учащимися языковой компетенции.
Результат исследования свидетельствует о необходимости серьезных изменений в работе по формированию компетенции в близкородственной среде. Вряд ли можно доиться улучшения положения, во-первых, без отказа от все еще бытующих представлений о роли и месте родного и русского языков в качестве средства межнационального общения в республике, во-вторых, без оптимального распределения общественных функций родного языка.
Abstract: The article is devoted to the consideration of linguistic competence as a basic part of the general cultural competence and related to the ability to written and oral communication in Russian and native language. The article touches upon the problem of formation of linguistic, in particular speech competence of students of secondary professional education. With the help of such methods as sociological and psycholinguistic, the research directed on revealing of factors influencing the process of formation of language competence by pupils has been carried out.
The result of the research indicates the need for serious changes in the work on the formation of competence in a related environment. It is hardly possible to achieve improvement of the situation, firstly, without giving up the still existing ideas about the role and place of the native and Russian languages as a means of interethnic communication in the republic, and secondly, without an optimal distribution of social functions of the native language.