Историко-научный материал при обучении химии
Аннотация
Данная статья посвящена вопросам использования историко-химического материала в школьном курсе химии. Авторы обосновывают роль историко-научного материала для формирования естественнонаучной картины мира, межпредметных связей химии с другими науками, развития патриотических чувств обучающихся и их профессионального становления. В статье приведены методические приёмы, использование которых на уроках химии поможет учителю в раскрытии исторической составляющей школьного курса химии. Выделены возможные направления, через которые существует возможность раскрытия исторического аспекта школьного курса химии, такие как история открытия элемента, зарождение химического производства, возникновение и развитие химических теорий, а также жизнь и деятельность учёных-химиков.
Abstract: This article is devoted to the use of historical and chemical material in the school chemistry course. The authors substantiate the role of historical and scientific material for the formation of natural science picture of the world, interdisciplinary connections of chemistry with other Sciences, the development of Patriotic feelings of students and their professional development. The article presents the methodological techniques, the use of which in chemistry lessons will help the teacher in the disclosure of the historical component of the school course of chemistry. Possible directions through which there is a possibility of disclosing the historical aspect of the school course of chemistry, such as the history of the discovery of the element, the origin of chemical production, the emergence and development of chemical theories, as well as the life and work of chemists.