Теоретико-методологический анализ категории педагогического сознания (историко-педагогический аспект)
Theoretical and methodological analysis of the category of pedagogical consciousness (historical and pedagogical aspect)
Аннотация
Статья посвящена актуальной проблеме в области профессиональной подготовки педагогических кадров для системы образования – формированию и развитию педагогического сознания будущих учителей. Теоретико-методологический анализ заявленного феномена обусловлен, с одной стороны, социальным запросом общества, с другой ‑ логикой развития педагогической науки, в частности профессиональной педагогики, решающей задачи подготовки и профессионального становления будущих педагогов. Историко-педагогический анализ генезиса категории педагогического сознания позволил проследить эволюцию понимания сущности и структуры исследуемого феномена с философских, психологических и педагогических позиций; выявить ключевые характеристики педагогического сознания в единстве его структурных и функциональных компонентов с позиций гуманистической психологии и педагогики. Авторская позиция в трактовании сущности и структуры профессионального сознания педагога предполагает использование идей педагогической герменевтики и рефлексивного подхода для повышения качества подготовки педагогических кадров.
Abstract: The article is devoted to an urgent problem in the field of professional training of pedagogical personnel for the educational system – the formation and development of pedagogical consciousness of future teachers. Theoretical and methodological analysis of the declared phenomenon is caused, on the one hand, by the social demand of society, and on the other, the logic of the development of pedagogical science, in particular professional pedagogy, which solves the problems of training and professional formation of future teachers. Historical and pedagogical analysis of the genesis of the category of pedagogical consciousness allowed us to trace the evolution of understanding of the essence and structure of the phenomenon under study from philosophical, psychological and pedagogical positions; to reveal the key characteristics of pedagogical consciousness in the unity of its structural and functional components from the standpoint of humanistic psychology and pedagogy. The author’s position in interpreting the essence and structure of the teacher’s professional consciousness involves the use of the ideas of pedagogical hermeneutics and a reflexive approach to improve the quality of training of teachers.