Вокальное ансамблевое исполнительство как средство социокультурной адаптации детей-мигрантов
Vocal ensemble performance as a means of socio-cultural adaptation of migrant children
Аннотация
Актуальность темы статьи обусловлена увеличением миграционных тенденций последней волны в постсоветском пространстве, возникающими при этом проблемами социальной адаптации семей мигрантов и их детей. Незнание русского языка, культурных и национальных особенностей России вызывают у детей-мигрантов затруднения в обучении, их социальной коммуникации со сверстниками и обществом. Поэтому поиск средств, способствующих эффективному освоению педагогических методов и приемов такой коммуникации, способствует лучше понять язык и этнические традиции народов, заселяющих обширные территории России. Один из таких педагогических средств – это вокальное ансамблевого исполнительства как фактор социокультурной адаптации в системе дополнительного образования детей-мигрантов. Обобщается опыт многолетней работы автора с детьми-мигрантами в системе дополнительного образования по развитию их социальной адаптации в процессе вокально-ансамблевого исполнительства.
Abstract: The urgency of the article is due to the increase in migration trends of the last wave in the post-Soviet space as well as the problems of social adaptation of migrant families and their children. Ignorance of the Russian language, cultural and national characteristics of Russia causes difficulties for migrant children in learning, their social communication with their peers and society. Therefore, it is necessary to determine the means that contribute to the effective development of pedagogical methods and techniques of such communication and assist them in a better understanding of the language and ethnic traditions of peoples inhabiting vast territories of Russia. One of these pedagogical means is vocal ensemble performance as a factor of socio-cultural adaptation in the system of additional education of migrant children. The author summarizes the experience of many years of work with migrant children in the system of additional education for the development of their social adaptation in the process of vocal and ensemble performance.