Теоретические аспекты изучения социального партнерства как феномена социальной активности
Theoretical aspects of studying social partnership as a phenomenon of social activity
Аннотация
В статье рассмотрены теоретические основы социального партнерства с позиции известных ученых-социологов и отечественных исследователей. Приведено общее определение социального партнерства, которое синтезирует в себе определения из разных наук. Данный феномен выявляется за счет предшествующих теорий, концепций, в которых раскрываются свойства, характеристики партнерской деятельности на разных этапах их установления. Цель статьи – разбор и анализ опыта теоретических исследований для дальнейшей выработки актуального научного знания, понимания дальнейших путей развития феномена в новых условиях. В статье разобраны теории набора ролей и социальной солидарности, концепции «активного общества», «конфронтирующего партнерства», корпоративизма; приведены определения социального взаимодействия, социального действия, социального обмена и социального диалога. Рассмотрены возможные принципы для укрепления связи между государством, бизнесом, НКО и гражданским обществом.
Abstract: The article considers the theoretical foundations of social partnership from the perspective of well-known sociologists and Russian researchers. A general definition of social partnership is given, which synthesizes definitions from different Sciences. This phenomenon is revealed due to previous theories and concepts that indicate the properties and characteristics of partner activity at different stages of their establishment. The purpose of the article is to analyze the experience of theoretical research for further development of current scientific knowledge, understanding of further ways of development of the phenomenon in new conditions. The article deals with the theories of role-set and social solidarity, the concepts of “active society”, “confrontational partnership” and corporatism; the definitions of social interaction, social action, social exchange, and social dialogue are given. Possible principles for strengthening communication between the state, business, People’s Commissariat and civil society are considered.