Создание эмоционально-положительного фона как одно из условий формирования исследовательской самостоятельности обучающихся
Creation of an emotionally positive background as one of the conditions for the formation of students’ research independence
Аннотация
Эффективной реализации структурно-функциональной модели, внедряемой в учебный процесс образовательной организации, способствует определение необходимых и достаточных педагогических условий, определяющихся с учетом специфики образовательного процесса организации и взаимосвязью этих условий, структурно образующих единый, целостный комплекс. В настоящей статье приводятся результаты теоретического анализа создания эмоционально-положительного фона, рассматриваемого в качестве одного из необходимых педагогических условий, способствующих эффективной реализации структурно-функциональной модели педагогического сопровождения формирования исследовательской самостоятельности обучающихся. В статье рассмотрены методические принципы и средства создания эмоционально-положительного фона преподавателем в процессе образовательной деятельности обучающихся. Приводятся результаты теоретического анализа влияния положительных и отрицательных эмоциональных состояний обучающихся на эффективность усвоения получаемой в рамках образовательной деятельности информации.
Abstract: The effective implementation of the structural-functional model, introduced into the educational process of an educational organization, is facilitated by the determination of the necessary and sufficient pedagogical conditions, which are determined taking into account the specifics of the educational process of the organization and the relationship of these conditions, which structurally form a single, integral complex. This article provides the results of a theoretical analysis of the creation of an emotionally positive background, considered as one of the necessary pedagogical conditions that contribute to the effective implementation of the structural and functional model of pedagogical support for the formation of research independence of students. The article discusses the methodological principles and means of creating an emotionally positive background by a teacher in the process of educational activities of students. The results of a theoretical analysis of the influence of positive and negative emotional states of students on the effectiveness of assimilation of information received within the educational activities are presented.