Результаты опытно-экспериментальной проверки использования видеоматериалов на уроках иностранного языка при обучении лексике
The results of an experimental test of the use of video materials in foreign language lessons when teaching vocabulary
Аннотация
В статье рассматривается целесообразность использования видеоматериалов на уроках иностранного языка при обучении лексической стороне говорения на средней ступени обучения в школе. В статье даны понятие видеоматериалов и их краткая классификация. Использование видеоматериалов способствует более успешному овладению языком как живой иноязычной культурой, индивидуализации процесса обучения и повышает мотивированность речевой деятельности учащихся. В ходе практического исследования проведен анализ УМК по немецкому языку «Horizonte» для 6 класса на предмет возможности использования видеоматериалов, разработаны комплексы упражнений. Дано описание работы по адаптации видеофрагментов на уроках немецкого языка и интерпретация результатов применения видеоматериалов на уроках в 6 классе в ходе формирующего этапа опытно-экспериментальной проверки.
Abstract:
The article discusses the feasibility of using video materials in foreign language lessons when teaching the lexical part of speaking at the middle school. The article gives the concept of video materials and their brief classification. The use of video materials contributes to a more successful mastery of the language as a foreign language culture, individualization of the learning process and increases the motivation of students' speech activity. In the course of practical research, the analysis of the teaching materials for the German lessons “Horizonte” for the 6th grade was carried out for the possibility of using video materials, sets of exercises were developed. A description of the work on the adaptation of video clips in German lessons and the interpretation of the results of the use of video materials in the lessons of the 6th grade during the formative stage of the experimental test are given.