Гидрореабилитация детей с расстройством аутистического спектра
Hydro-rehabilitation of children with autism spectrum disorder
Аннотация
В статье рассматриваются особенности детей с расстройством аутистического спектра (РАС), общая характеристика, клинико-психологические и физиологические особенности. Так же приводится понятие гидрореабилитации, примеры ее положительного влияния на здоровье и развитие человека с отклонениями в состоянии здоровья, что приводит нас к актуальности применения гидрореабилитации для детей с РАС. В ходе исследования была разработана экспериментальная методика, а ее эффективность проверена в педагогическом эксперименте. Педагогический эксперимент проводился на базе Вятского государственного университета г. Кирова Кировской области с марта по июнь 2020 г. В исследуемую (экспериментальную) группу вошли 3 ребенка 7-9 лет с РАС. Применялись следующие методы исследования: теоретический анализ и обобщение литературных источников; педагогическое тестирование; констатирующий и формирующий педагогический эксперимент; методы математической статистики. Результаты. Анализ изменения показателей экспериментальной группы от начала к концу педагогического эксперимента показал положительные изменения, произошедшие с участниками эксперимента. Что подтверждает эффективность и целесообразность применения предложенной методики гидрореабилитации для детей с РАС.
Abstract: The article discusses the features of children with autism spectrum disorder (ASD), i.e., general characteristics, clinical, psychological and physiological features. The concept of hydro-rehabilitation is also given, examples of its positive impact on the health and the development of a person with health disorders which leads us to the relevance of the hydro-rehabilitation use for children with ASD. The experimental technique was developed and its effectiveness was tested in a pedagogical experiment during the study. The pedagogical experiment was conducted on the basis of the Vyatka State University of Kirov, Kirov Region, from March to June 2020. The study (experimental) group included 3 7-9 years aged children with ASD. The following research methods were used: theoretical analysis and generalization of literary sources; pedagogical testing; ascertaining and forming pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. Results. The analysis of the changes in the experimental group indicators from the beginning to the end of the pedagogical experiment showed positive changes that occurred with the participants of the experiment. This confirms the effectiveness and expediency of using the proposed hydro-rehabilitation technique for ASD children.