Педагогический потенциал музыкально-педагогической подготовки в развитии творческой самостоятельности будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений Китая
Pedagogical potential of music and pedagogical training in the development of future teachers’ creative independence of preschool educational institutions in China
Аннотация
В Китае сегодня востребованы специалисты в области дошкольного образования, способные самостоятельно ставить перед собой цели и находить способы их достижения, творчески преобразовывать педагогическую действительность, – то есть, специалисты с развитой творческой самостоятельностью. В статье выявляется педагогический потенциал музыкально-педагогической подготовки в развитии у студентов, обучающихся на дошкольных факультетах педагогических вузов Китая, творческой самостоятельности. Автор делает вывод о том, что музыкально-педагогическая подготовка, осуществляющаяся на музыкально-исполнительских, музыкально-теоретических дисциплинах и дисциплинах, касающихся методики музыкального воспитания дошкольников, обладает большим педагогическим потенциалом в развитии мотивационно-ценностного, когнитивного и креативно-деятельностного структурных компонентов творческой самостоятельности. Это связано с тем, что новые элементы психического (отправные точки процесса формирования новообразований личности), возникают именно в деятельности. В процессе написания статьи использовались следующие методы исследования: изучение и анализ научной литературы, анализ и обобщение педагогического опыта, анализ инструктивно-методических документов.
Abstract: In China today, specialists in the field of preschool education are in demand, who are able to independently set goals and find ways to achieve them, creatively transform the pedagogical reality – that is, specialists with developed creative independence. The article reveals the pedagogical potential of musical and pedagogical training in the development of creative independence among students studying at preschool faculties of pedagogical universities in China. The author concludes that the musical-pedagogical training, which is carried out in musical-performing, musical-theoretical disciplines and disciplines related to the methods of musical education of preschool children, has a great pedagogical potential in the development of motivational-value, cognitive and creative-activity structural components of creative independence. This is due to the fact that new elements of the mental, which are the starting point of the process of formation of personality neoplasms, arise precisely in activity. In the process of writing the article, the following research methods were used: the study and analysis of scientific literature, the analysis and generalization of pedagogical experience, the analysis of instructional and methodological documents.