Исследование диалогической речи у детей с расстройством аутистического спектра
Study of Dialogue Speech in Children with Autism Spectrum Disorder
Аннотация
Количество детей с расстройством аутистического спектра ежегодно увеличивается, очень часто у детей с расстройством аутистического спектра несформирована диалогическая речь, как следствие, у детей нарушается коммуникативная сфера, а также имеются нарушения в связной речи.
Акцент авторами сделан на изучение диалогической речи у дошкольников с расстройством аутистического спектра.
Целью статьи является исследование особенностей формирования диалогической речи у дошкольников с расстройством аутистического спектра.
Выделены особенности диалога у детей с расстройством аутистического спектра: сложности в побудительно-мотивационной сфере, сложности в поддержании разговора, отсутствие инициативы к диалогу, простота и неправильность передачи информации
Практическая значимость: исследованы такие критерии диалогической речи, как: навыки речевой коммуникации, диалогическая речь.
Abstract: The number of children with autism spectrum disorder is increasing every year, very often children with autism spectrum disorder do not have developed dialogical speech, as a result, children have impaired communication, and there are also impairments in coherent speech.
The authors emphasize the study of dialogue speech in preschoolers with autism spectrum disorder.
The aim of the article is to study the features of the formation of dialogue speech in preschoolers with autism spectrum disorder.
The features of dialogue in children with autism spectrum disorder are highlighted: difficulties in the incentive-motivational sphere, difficulties in maintaining a conversation, lack of initiative for dialogue, simplicity and incorrect transmission of information
Practical significance: such criteria of dialogical speech as: the development of speech in ontogenesis, coherent and dialogical speech have been investigated.