Эмпатия как компонент эмоционального интеллекта в аспекте ассертивности личности
Empathy as a component of emotional intelligence in the aspect of personality assertiveness
Аннотация
В статье представлены результаты исследования компонента эмоционального интеллекта – эмпатии, проанализирована ее связь с параметрами ассертивности (уверенностью, решительностью и независимостью, автономностью). Эмоциональный интеллект обеспечивает формирование эмоциональной компетентности личности, лежит в основе эмоциональной саморегуляции и обеспечивает эмоциональную ориентацию личности. Вышесказанное обуславливает актуальность изучения эмоционального интеллекта и его компонентов. Для реализации цели применялся анализ научной литературы, психологическое тестирование при помощи теста эмоционального интеллекта Н. Холла и теста ассертивности В. Каппони, Т. Новак, обработка и интерпретация результатов, обобщение полученных данных. Ассертивность и эмпатия предполагают наличие схожих коммуникативных способностей: от умения распознавать эмоциональные состояния до умения внимательно выслушать собеседника. Между показателями эмпатии и независимостью (автономностью) была выявлена значимая отрицательная корреляционная связь. Выраженная эмпатия, развитые эмпатические способности оказывают влияние на снижение уровня независимости, автономности личности; высокие показатели независимости, автономности способствуют понижению общего уровня эмпатии.
Abstract: The article presents the results of a study of emotional intelligence component - empathy, analyzes its relationship with the parameters of assertiveness (confidence, decisiveness and independence, autonomy). Emotional intelligence provides the emotional competence formation of the individual, underlies emotional self-regulation and provides the individual emotional orientation. The foregoing determines the relevance of the study of emotional intelligence and its components. To achieve the goal, the analysis of scientific literature, psychological testing using N. Hall's emotional intelligence test and V. Capponi's and T. Novak's assertiveness test, processing and interpretation of the results and data generalization were used. Assertiveness and empathy imply the presence of similar communication skills, from the ability to recognize emotional states to the ability to listen carefully to the interlocutor. A significant negative correlation was found between the indicators of empathy and independence (autonomy). Expressed empathy, developed empathic abilities have an impact on a decrease in the level of independence, autonomy of the individual; high indicators of independence, autonomy contribute to a decrease in the general level of empathy.