Педагогическое условие формирования опыта коммуникативного поведения будущих педагогов: обогащение компонентов образовательной среды
Pedagogical condition for the formation of communicative behavior experience of future teachers: enrichment of the components of the educational environment
Аннотация
В статье рассматривается одно из педагогических условий по формированию опыта коммуникативного поведения у будущих педагогов. Представлены различные подходы к трактовке понятий «педагогические условия» и «образовательная среда». Образовательная среда представлена двумя компонентами: обогащение содержания образования и методы активного обучения (кейс-технология, метод проектов, дискуссия, «мозговая атака» или «жужжащие группы»). Разработана динамическая программа дисциплины по выбору, представленная тремя модулями (ориентирующий, обучающий, рефлексивный), которые реализуются при помощи пяти блоков (содержательный, метаинформационный, демонстрационный, коммуникативный, оценочный). Данное педагогическое условие реализовано в образовательном процессе Новосибирского государственного педагогического университета Института детства.
Abstract: The article considers one of the pedagogical conditions for the formation of the communicative behavior experience among future teachers. Various approaches to the interpretation of the concepts of “pedagogical conditions” and “educational environment” are presented. The educational environment is represented by two components: enrichment of the education and methods of active learning content (case technology, project method, discussion, “brain attack” or “buzzing groups”). A dynamic elective discipline program has been developed, represented by three modules (orientation, training, reflexive) which are implemented using five blocks (informative, meta-informational, demonstration, communicative, evaluative). This pedagogical condition is implemented in the educational process of the Novosibirsk State Pedagogical University, the Institute of Childhood.