Особенности самовосприятия у подростков с расстройствами аутистического спектра
Specific of self-perception in youth with autism spectrum disorders
Аннотация
Данные исследований, посвященных особенностям самовосприятия подростков с РАС, относительно немногочисленны и весьма противоречивы. Так, в ряде работ показано, что подростки с РАС обладают некритично высокой самооценкой и низкой рефлексией относительно своих трудностей в социальной и иных сферах. Другие работы свидетельствуют об обратном: сниженной самооценке и негативном восприятии себя как партнера по общению. В данном исследовании предпринята попытка изучить особенности самовосприятия подростков с РАС в разных сферах. Методики исследования: опросник «Профиль самовосприятия для подростков» С. Хартера (адаптация Н.К. Радиной и Е.Ю. Терешенковой); тест Куна-Макпартленда «Кто Я?» (модификация Т.В. Румянцевой); проективная методика «Рисунок человека» (К. Маховер); шкала Дембо-Рубинштейн (модификация А.М. Прихожан). Выборку составили 30 человек. Обнаружено, что подростки с РАС имеют сниженные показатели самовосприятия по всем сферам, низкую самооценку авторитета среди сверстников, некритично высокий уровень притязаний относительно характера, искаженные представления об образе тела. Результаты относительно рефлексивности неоднозначны.
Abstract: The data of studies on the characteristics of self-perception of adolescents with autism spectrum disorders are relatively few and very contradictory. A number of studies have shown that adolescents with autism spectrum disorders have uncritically high self-esteem and low reflection regarding their difficulties in social and other spheres. Other studies show the opposite: lowered self-esteem and negative self-perception as a communication partner. This article provides an attempt to study the characteristics of self-perception of adolescents with autism spectrum disorders in different areas. Methods: questionnaire “Self-perception profile for adolescents” by S. Harter (N.K. Radina and E.Y. Tereshenkova adaptation); Coon-McPartland test "Who am I?" (modified by T.V. Rumyantseva); the projective technique "Drawing of a Man" (K. Makhover); Dembo-Rubinstein scale (modified by A.M. Prikhozhan). 30 individuals participated in this study. Results show that adolescents with autism spectrum disorders have reduced self-perception indicators in all spheres, low self-esteem of authority among peers, uncritically high level of claims about character, distorted ideas about body image. Results regarding reflexivity are mixed.