Реализация междисциплинарного подхода к обучению иностранному языку в магистратуре по направлению «Педагогическое образование»
Implementation of an Interdisciplinary Approach to Foreign Language Teaching in the Master's Degree Program in Pedagogical Education
Аннотация
Статья посвящена обоснованию эффективности междисциплинарного подхода к обучению иностранному языку (английскому) при подготовке магистров направления 44.04.01 «Педагогическое образование» профиля «Нейрокогнитивные технологии в образовании». В статье показано, что иностранный язык, как учебная дисциплина, в силу своей содержательной специфики, вносит весомый вклад в реализацию междисциплинарного подхода к подготовке квалифицированных кадров на уровне магистратуры. Направление и профиль магистерской программы являются ключевыми элементами, определяющими цель, принципы, содержание обучения иностранному языку в междисциплинарных программах магистерской подготовки. Ориентированность профиля на нейрокогнитивные технологии обучения позволила построить содержание обучения английскому языку с позиции коммуникативно-когнитивного подхода, требующего особого внимания к внутренней активности обучаемых, осознанию важности формирования в сознании базисных когнитивных и метакогнитивных структур. Автором выделяются основные характеристики построения процесса обучения английскому языку и предлагаются методики развития профессионально ориентированных языковых навыков магистрантов.
The article is devoted to the substantiation of the interdisciplinary approach effectiveness to teaching a foreign language (English) in the training of Masters in the direction 44.04.01 “Pedagogical Education” of the profile “Neurocognitive Technologies in Education”. The article shows that a foreign language, as an academic discipline, due to its content specificity, makes a significant contribution to the implementation of an interdisciplinary approach to the training of qualified personnel at the master's level. The direction and profile of the Master's program are the key elements that determine the purpose, principles and content of foreign language teaching in interdisciplinary Master's programs. The focus of the profile on neurocognitive learning technologies made it possible to build the content of teaching English from the position of a communicative-cognitive approach which requires special attention to the internal activity of students, awareness of the importance of forming basic cognitive and metacognitive structures in consciousness. The author highlights the main characteristics of the English language teaching process and proposes methods for the development of professionally oriented language skills of undergraduates.