Взаимосвязь личностных свойств и жизнестойкости будущих педагогов
The relationship of personal characteristics and resilience of future teachers
Аннотация
Одной из важных характеристик личности педагога, позволяющей ему справляться со стрессами, является жизнестойкость. Жизнестойкость педагогов оказывает влияние на успешность педагогической деятельности и на процесс учения школьников. Цель эмпирического исследования – выявить взаимосвязь личностных свойств и жизнестойкости будущих педагогов. В исследовании приняли участие 115 студентов заочного отделения, обучающихся на педагогических специальностях. Средний возраст испытуемых 40 лет. Были использованы методики: Тест жизнестойкости С. Мадди, адаптированный Д.А. Леонтьевым; 16-факторный личностный опросник Кеттелла. Корреляционный анализ показал, что жизнестойкость положительно коррелирует с общительностью, экспрессивностью, доминантностью, радикализмом, энергичностью, высоким самомнением, экстраверсией, отрицательно – с тревожностью, конформностью. Результаты исследования могут быть использованы для более глубокого понимания феномена жизнестойкости будущих педагогов, а также для моделирования программ развития их жизнестойкости.
Abstract: One of the important characteristics of the personality of the teacher, allowing him to cope with stress, is viability. The viability of teachers has an influence on the success of pedagogical activity and on the learning process of schoolchildren. The purpose of empirical research is to identify the relationship between personal characteristics and viability of future teachers. 115 students of the extramural department studying pedagogical specialties took part in the research. The average age of the probationers was 40 years. The following methods were used: C. Muddy's vitality test, adapted by D.A. Leontiev; 16-factor personal questionnaire Cattell. Correlation analysis showed that vitality is positively correlated with sociability, expressiveness, dominance, radicalism, energy, high self-conceit, extraversion, and negatively with anxiety, conformity. The results of the research can be used for better understanding of the phenomenon of the viability of future teachers, as well as for modeling the development programs of their viability.