Опыт по формированию IT-компетенции студентов в процессе обучения профессиональным дисциплинам
Experience in the formation of IT-competence of students in the learning process professional disciplines
Аннотация
Использование современных медиатехнологий в образовательном пространстве повышает у обучающихся мотивацию к действию. Таким образом, внедрение новейших медиасредств в процесс обучения, весьма актуально. В статье рассматривается проблема формирование медиакомпетенций у студентов ВУЗа. Особое внимание авторы уделяют адаптации медиатехнологий в учебный процесс, что является действенным средством в преподавании дисциплин профессионального цикла по профилю «Технологическое образование», стимулирующим познавательный интерес студентов, формирования IТ- компетенции. В ходе исследования использованы научные методы: анализ научной литературы и документов, анкетирование и интервьюирование бакалавров, образовательный эксперимент, анализ и интерпретация его результатов. Опытным путем установлено, что развитие IT-компетенции при обучении профильным дисциплинам происходит более продуктивно посредством реализации структурно-содержательной модели, содержащей мотивационно-целевой, содержательно-деятельностной и контрольно-коррекционный компоненты.
Abstract: The use of modern media technologies in the educational space increases students' motivation for action. So the introduction of the latest media tools in the learning process is very important. The article discusses the problem of the formation of media competencies among university students. The authors pay special attention to the adaptation of media technologies in the educational process, which is an innovative effective means in teaching the disciplines of the professional cycle in the direction of “Technological education”, which is aimed at enhancing the cognitive interest of students, the formation of IT competence. In the course of the study scientific methods were used: analysis of scientific literature and documents, questioning and interviewing bachelors, an educational experiment, analysis and interpretation of its results. It has been experimentally established that the development of IT competency in teaching specialized disciplines is more productive through the implementation of a structurally-meaningful model containing a motivational-targeted, meaningful-active and control-corrective component.