Развитие творческого мышления обучающихся военных вузов с использованием невычислительных химических задач
Development of creative thinking of students of military universities using non-computational chemical problems
Аннотация
В статье рассматривается проблема применения невычислительных (качественных) химических задач в процессе развития творческого мышления обучающихся военных вузов. Автором описаны дидактические функции и дидактические цели использования химических задач в образовательном процессе военного вуза. Приведена типология конвергентных и дивергентных химических задач, представлены примеры качественных химических задач различных типов, используемых в процессе преподавания химии для развития творческого мышления обучающихся в рамках реализации компетентностного подхода в образовательном процессе военного вуза. Сформулированы основные принципы конструирования качественных химических задач дивергентного характера, нацеленных на развитие творческого мышления обучающихся.
Abstract: The article deals with the problem of application of non-computational (qualitative) chemical problems in the development of creative thinking of students of military universities. The author describes the didactic functions and didactic goals of using chemical tasks in the educational process of a military University. The typology of convergent and divergent chemical problems is given, examples of qualitative chemical problems of various types used in the process of teaching chemistry for the development of creative thinking of students in the framework of the competence approach in the educational process of a military University are presented. The basic principles of construction of qualitative chemical problems of divergent nature aimed at the development of creative thinking of students are formulated.