Развитие стрессоустойчивости старшеклассников средствами метафорических карт
Developing high school students' stress tolerance through metaphorical maps
Аннотация
В современных условиях проблема стрессоустойчивости требует особого внимания в работе педагога-психолога из-за повышенного уровня стрессовых ситуаций у учащихся. В данной статье представлены результаты проведенного исследования стрессоустойчивости старшеклассников средствами метафорических карт. Статья содержит теоретическое обоснование актуальности исследования, практическое обоснование метафорических карт как инструмента педагога-психолога, возможности их использования в коррекционно-развивающей работе. Рассмотрен феномен стрессоустойчивости как свойства личности, необходимого для продуктивной деятельности, а также особенности стрессоустойчивости старшеклассников. Предоставлен количественный и качественный анализ результатов изучения стрессоустойчивости старшеклассников на этапе констатирующего эксперимента. Описана развивающая программа развития стрессоустойчивости старшеклассников средствами метафорических карт, реализуемая на этапе формирующего эксперимента. Проведен контрольный этап эксперимента, где доказана эффективность разработанной программы.
Abstract: In modern conditions, the problem of stress resistance requires special attention in the work of a teacher-psychologist due to the increased level of stressful situations in students. This article presents the results of a study of high school students ' stress tolerance using metaphorical maps. The article contains a theoretical justification of the relevance of the research, a practical justification of metaphorical maps as a tool of a teacher-psychologist, and the possibility of their use in correctional and developmental work. The paper considers the phenomenon of stress tolerance as a personality property necessary for productive activity, as well as the features of high school students ' stress tolerance. A quantitative and qualitative analysis of the results of studying the stress resistance of high school students at the stage of the ascertaining experiment is provided. A developmental program for developing high school students ' stress tolerance by means of metaphorical maps, implemented at the stage of a formative experiment, is described. A control stage of the experiment was conducted, where the effectiveness of the developed program was proved.