Функции музыкальных метафор (на материале стихотворения Е. Рыжовой «Ветер. Концерт ля-минор»)
Functions of musical metaphors (based on the material of E. Ryzhova’s poem “Wind. Concerto in A Minor”)
Аннотация
Проблематика статьи связана с исследованием функций метафор в художественной литературе. Были впервые выделены функции, присущие музыкальной метафоре. Материалом исследования послужило небольшое стихотворение Е. Рыжовой «Ветер. Концерт ля-минор». В данном поэтическом произведении проанализирована развернутая метафорическая модель «Осенний город – музыкальный концерт». Использовался метод контекстуального анализа. В результате исследования были выявлены основные функции: кодирующая, когнитивная (моделирующая), образная, прагматическая (эмотивная, побудительная), эстетическая, текстообразующая. При этом было обнаружено, что их важным аспектом становится взаимодействие и взаимоусиление, что позволяет музыкальной метафоре произвести наиболее сильный эффект на читателя.
Abstract: The problems of the article are connected with the study of the functions of metaphors in fiction. The functions of the musical metaphor were first identified. The study material was a small poem by E. Ryzhova “Wind. Concerto in A minor". In this poetic work the detailed metaphorical model “Autumn City – Musical Concert” is analyzed. The method of contextual analysis is used. As a result of the study, the main functions were identified: coding, cognitive (modeling), figurative, pragmatic (emotive, incentive), aesthetic, text-forming. At the same time, it was found that interaction and mutual reinforcement become their important aspect, which allows the musical metaphor to produce the most powerful effect on the reader.