Развитие исследовательских умений младших школьников средствами факультативного курса «Учись учиться»

Development of younger schoolchildren research skills by means of the extracurricular subject “Learn to study”

  • Татьяна Аркадьевна Крючкова ФГБОУ ВО «Шадринский государственный педагогический университет», г. Шадринск
Ключевые слова: развитие, исследовательские умения, младший школьник, факультативный курс

Аннотация

Статья посвящена проблеме развития исследовательских умений младших школьников в соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта. Автором представлены элементы опытно-поисковой работы по развитию исследовательских умений младших школьников средствами факультативного курса «Учись учиться». Особый интерес вызывает диагностика, а также виды работ с обучающимися на этапе формирующего эксперимента: целеполагание, анализ, самоанализ, работа в рабочих тетрадях «Учусь создавать проект», занятия с элементами тренинга, проведение цикла бесед на тему: «Мое научное кредо», «Я-исследователь», «Методы исследования», «Методы использования визуальных средств и видеоматериалов» и др. Автором доказывается, что целенаправленно организованная деятельность в процессе реализации факультативного курса «Учись учиться» способствует развитию исследовательских умений у младших школьников.,

Abstract:  The article is devoted to the problem of developing the younger schoolchildren research skills according to the requirements of the Federal State Educational Standard of Primary General Education. The basic concepts “skills” and “research skills” are analyzed. The author presents the elements of experimental research work on the development of younger schoolchildren research skills by means of the extracurricular subject “Learn to study” which involves consideration in extracurricular activities of theoretical aspects of the problem of developing younger schoolchildren research skills and their practical implementation by organizing project activities. Diagnostics and such types of work with students at the stage of the formative experiment as goal setting, analysis, introspection, work in workbooks “How to create a project”, classes with training elements, conducting a series of conversations on the topic: “My scientific credo”, “I am a researcher”, “Research methods”, “Methods of using visual aids and video materials” are very interesting. The author proves that purposefully organized activities in the process of realization the extracurricular subject “Learn to study” contributes to the development of younger schoolchildren research skills.

Биография автора

Татьяна Аркадьевна Крючкова, ФГБОУ ВО «Шадринский государственный педагогический университет», г. Шадринск

кандидат педагогических наук, доцент кафедры теории и методики начального образования

Опубликован
2022-07-04