Методика обучения плаванию детей дошкольного возраста с расстройствами аутистического спектра
Methods of teaching swimming to preschool children with autism spectrum disorders
Аннотация
В статье рассматривается общая характеристика физиологических особенностей детей дошкольного возраста с расстройством аутистического спектра. Дается обоснование важной роли двигательной активности в условиях водной среды для коррекции моторного профиля и функциональной подготовленности ребенка дошкольного возраста с РАС. В ходе исследования была разработана экспериментальная методика обучения плаванию, в которой представлены критерии и показатели освоения способов плавания кроль на груди и спине, а также подобран диагностический аппарат для оценивания функциональной подготовленности детей дошкольного возраста с РАС.
Abstract: The article discusses the general characteristics of the physiological peculiarities of preschool children with autism spectrum disorder. The substantiation of the important role of motor activity in the conditions of the aquatic environment for the correction of the motor profile and functional readiness of a child with preschool age is given. In the course of the study, an experimental method of teaching swimming was developed in which criteria and indicators of mastering the methods of swimming crawls on the chest and back were presented as well as a diagnostic device was selected to assess the functional readiness of preschool children with autism spectrum disorders.