Формирование у четвероклассников умения анализировать арифметические зада-чи посредством интерактивной доски
Forming the ability of fourth graders to analyze arithmetic problems through an interac-tive whiteboard
Аннотация
Статья посвящена рассмотрению вопроса формирования у четвероклассников умения анализировать арифметические задачи посредством интерактивной доски, приемам модернизации математического образования в начальной школе. Рассмотрены условия формирования умения у младших школьников анализировать задачи. Раскрыты основные методические приемы обучения анализу задач младших школьников с использованием интерактивной доски на уроке математики. Дана характеристика обобщенных показателей и критериев уровней сформированности умения анализировать арифметические задачи. В статье также представлены результаты исследования по результатам диагностики уровня сформированности умения анализировать арифметические задачи у четвероклассников. Результаты исследования вызвали необходимость разработки методического пособия для интерактивной доски с целью формирования у четвероклассников умения анализировать арифметические задачи.
Abstract: The article deals with the formation of fourth-graders' ability to analyze arithmetic problems through an interactive whiteboard, methods of modernization of mathematical education in primary school. The conditions for forming the ability of younger students to analyze problems are considered. The main methodological methods of teaching the analysis of problems of younger students using an interactive whiteboard in a math lesson are revealed. The characteristic of generalized indicators and criteria for the levels of formation of the ability to analyze arithmetic problems is given. The article also presents the results of a study on the results of diagnostics of the level of formation of the ability to analyze arithmetic problems in fourth graders. The results of the study caused the need to develop a methodological guide for an interactive whiteboard in order to form the ability of fourth-graders to analyze arithmetic problems.