Опыт обучения биологии студентов средне специальных учебных заведений, изучающих профессию «Повар, кондитер»
Experience of teaching biology to students of secondary specialized educational institutions studying the profession of “Cook, pastry chef”
Аннотация
Статья посвящена проблемам преподавания биологии в средне специальных учебных заведениях. В материале описываются основные особенности обучения биологии студентов, получающих профессию повара. Автор обращает внимание на особенности актуализации биологических знаний для студентов средне специальных учебных заведений; рассматривает основные методы и приёмы активизации познавательной деятельности студентов на занятиях по биологии. Особый акцент делается на установление связи биологических знаний с профессиональной деятельностью повара. Автором приводятся примеры заданий для студентов по отдельным темам курса биологии, учитывающие специфику их будущей профессии. Рассматривается значение и необходимость проектной деятельности в учебно-воспитательном процессе по биологии. Приводятся примеры проектов по биологии практической направленности. Автором были выполнены наблюдения и анализ методической и научной литературы, на основе которых строятся все умозаключения данной работы.
Abstract: The article is devoted to the problems of teaching biology in secondary specialized educational institutions. The article describes the main features of teaching biology to students who receive the profession of cook. The author draws attention to the peculiarities of actualization of biological knowledge for students of secondary special educational institutions; considers the main methods and techniques of activating the cognitive activity of students in biology classes. Special emphasis is placed on establishing the connection of biological knowledge with the professional activity of the cook. The author provides examples of tasks for students on certain topics of the biology course, taking into account the specifics of their future profession. The article considers the importance and necessity of project activities in the educational process of biology. Examples of practical biology projects are given. The author made observations and analyzed the methodological and scientific literature, on the basis of which all the conclusions of this work are based.