Методическая конкурентоспособность как результат профессиональной подготовки будущих учителей иностранного языка
Methodological competitiveness as a result of professional training of future foreign language teachers
Аннотация
Статья посвящена терминологическому анализу методической конкурентоспособности будущих учителей иностранного языка. В условиях существующих вызовов возрастают требования к результатам профессиональной подготовки будущих учителей иностранного языка. Сегодня учитель данной предметной области должен обладать различными видами конкурентоспособности, важное место среди которых занимает методическая. Целенаправленное формирование методической конкурентоспособности будущих учителей иностранного языка начинается в вузе. Методическую конкурентоспособность учителя целесообразно рассматривать в качестве одного из факторов успешности профессиональной деятельности и её итогового результата. В статье автор раскрывает характеристики понятий «конкурентоспособность учителя» и «методическая конкурентоспособность будущего учителя иностранного языка», уточняет ориентиры и возможности лингвометодической подготовки, детализирует структурные компоненты методической конкурентоспособности, обозначает возможные варианты формирования методической конкурентоспособности будущих учителей иностранного языка в вузе.
Abstract: The article is devoted to the definition analysis of the methodological competitiveness of a future foreign language teacher. In the conditions of existing challenges, the requirements for the results of professional training of future foreign language teachers are increasing. Today, a teacher of this subject area should have various types of competitiveness, a significant place among which the methodological competitiveness plays. The formation of methodological competitiveness of future foreign language teachers begins at the university. It is rational to consider the methodological competitiveness of teachers as one of the factors of the success of professional activity and its final result. In the article, the author reveals the characteristics of the concepts "competitiveness of a teacher" and "methodological competitiveness of a future foreign language teacher", clarifies the guidelines and functions of linguodidactic and methodological teacher training, details the structural components of methodological competitiveness, identifies possible options for the formation of methodological competitiveness of future foreign language teachers at the university.