Оценка эффективности программы использования дидактических игр в коррекции нарушений звукопроизношения у дошкольников с фонетико-фонематическим недоразвитием
Evaluation of the program effectiveness for using didactic games in the correction of sound pronunciation disorders in preschoolers with phonetic and phonemic underdevelopment
Аннотация
На сегодняшний день тема коррекции нарушений звукопроизношения у дошкольников с фонетико-фонематическим является актуальной как в отечественной, так и в зарубежной логопедии. Не подвергая сомнению значимость существующих программ, технологий, методик коррекции нарушений звукопроизношения, необходима разработка новых. Исследователи подчеркивают важность применения на логопедических занятиях не только традиционных, но и инновационных средств, методов, форм работы с целью повышения эффективности коррекционного процесса. Нами была спроектирована и апробирована программа использования дидактических игр в коррекции нарушений звукопроизношения у дошкольников с фонетико-фонематическим недоразвитием. В данной статье представлены результаты контрольного этапа эксперимента по оценке эффективности программы использования дидактических игр в коррекции нарушений звукопроизношения у дошкольников с фонетико-фонематическим недоразвитием.
Abstract: Nowadays the topic of correcting sound pronunciation disorders in preschoolers with phonetic-phonemic is relevant both in domestic and foreign speech therapy. Without questioning the significance of existing programs, technologies, methods for correcting sound pronunciation disorders, it is necessary to develop new ones. Researchers emphasize the importance of using not only traditional but also innovative means, methods, forms of work in speech therapy classes in order to increase the effectiveness of the correctional process. We have designed and tested a program for using didactic games in the correction of sound pronunciation disorders in preschoolers with phonetic and phonemic underdevelopment. This article presents the results of the control stage of the experiment to evaluate the program effectiveness for using didactic games in the correction of sound pronunciation disorders in preschoolers with phonetic and phonemic underdevelopment.