Особенности нарушений звукопроизношения у детей дошкольного возраста с фонетико-фонематическим недоразвитием
Features of articulation disorders in children with phonetic underdevelopment
Аннотация
Одной из сторон речи является произносительная сторона, в которую входит звукопроизношение. Нарушения звукопроизношения – наиболее часто встречающаяся проблема в речи детей дошкольного возраста. У дошкольников с фонетико-фонематическим недоразвитием имеются особенности состояния звукопроизношения. Данная проблема является достаточно изученной, но остается актуальной в связи с тем, что количество детей с нарушениями звукопроизношения растет. Основной признак фонетико-фонематического недоразвития – это незаконченность процессов становления и дифференциации звуков, отличающихся тонкими акустическими или артикуляционными признаками. В статье рассмотрено понятие «нарушения звукопроизношения», раскрыты особенности нарушений звукопроизношения у дошкольников с фонетико-фонематическим недоразвитием.
Abstract: One of the sides of speech is the pronunciation side which includes sound pronunciation. Pronunciation disorders are the most common speech problem in preschool children. Preschoolers with phonetic and phonemic underdevelopment have features in the state of sound pronunciation. This problem is sufficiently studied, but due to the fact that the number of children with pronunciation disorders is growing, a deeper study of the aspects of this problem becomes important for the practical activities of specialists. The main sign of phonetic-phonemic underdevelopment is the incompleteness of the processes of formation and differentiation of sounds which are distinguished by subtle acoustic or articulatory features. The article considers the concept of "violation of sound pronunciation» reveals the features of violations of sound pronunciation in preschoolers with phonetic and phonemic underdevelopment, described by domestic and foreign authors.