Особенности проявления субъектности в подростковом возрасте
Features of the demonstration of subjectivity in adolescence
Аннотация
В данной статье описаны результаты изучения специфики субъектности и ее структурных компонентов у подростков. Автором представлен анализ понятия «субъектность», описаны ее структурные компоненты: активность, автономность, рефлексивность, опосредованность, стремление к саморазвитию, креативность, целостность, конструктивное взаимодействие с окружающей средой, регулирование границ своего «Я» с внешним миром, самоценностность, внутренний локус контроля. В ходе эмпирического исследования были использованы стандартизированные методики исследования (опросник «Изучение структуры субъектности» (Е.Н. Волковой, А.И. Серегиной в модификации А.А. Каленова) и опросник «Уровень развития субъектности личности», разработанная М.А. Щукиной). Полученные данные позволили доказать преобладание среднего и низкого уровней развития субъектности и его компонентов. Количественный и качественный анализ результатов показал, что личность как целостное свойство подростковом возрасте еще не сформировано.
Abstract: This article describes the results of studying the specificity of subjectivity and its structural components in adolescents. The author analyzes the concept of “subjectivity”, describes its structural components: activity, autonomy, reflexivity, mediation, the desire for self-development, creativity, integrity, constructive interaction with the environment, regulation of the boundaries of the “I” with the outside world, self-worth, internal locus of control. In the course of the empirical study, standardized research methods were used (the questionnaire “studying the structure of subjectivity” by E. N. Volkova, A. I. Seregina in the modification of A. A. Kalenov and the questionnaire “level of development of personality subjectivity” developed by M. A. Shchukina). The obtained data allowed us to prove the predominance of medium and low levels of development of subjectivity and its components. Quantitative and qualitative analysis of the results showed that the personality as an integral property of adolescence has not been formed yet.