Использование нетрадиционных техник рисования в работе с умственно отсталыми детьми
The use of non-traditional drawing techniques in working with mentally retarded children
Аннотация
В данной статье раскрывается роль изобразительной деятельности в процессе обучения и воспитания детей с недоразвитием интеллекта. Представлены продуктивные в работе с детьми с умственной отсталостью нетрадиционные техники рисования, проведен анализ коррекционно-развивающих возможностей применения данных техник в развитии обучающихся с умственной отсталостью. В статье описывается содержание и организация этапов обучения умственно отсталых детей нетрадиционным техникам рисования, приводятся практические приемы работы для педагогов и родителей детей с интеллектуальным недоразвитием.
Abstract: This article reveals the role of visual activity in the process of education and upbringing of children with intellectual disabilities. The article presents non-traditional drawing techniques that are productive in working with children with mental retardation, and analyzes the correctional and developmental possibilities of using these techniques in the development of students with mental retardation. The article describes the content and organization of the stages of teaching mentally retarded children non-traditional drawing techniques, provides practical methods of work for teachers and parents of children with intellectual disabilities.