Особенности организации проектной деятельности студентов при обучении курсу «Компьютерное обеспечение образовательного процесса»
Peculiarities of the organization of student project activities when teaching the course "Computer support of the educational process"
Аннотация
Актуализируется необходимость применения проектного метода обучения в процессе подготовки будущего учителя. Обсуждаются особенности подготовки будущих учителей к проектной деятельности в рамках обучения курсу «Компьютерное обеспечение образовательного процесса». Проектная деятельность студентов предполагает разработку элементов методики обучения по теме школьного предмета, выбранной студентом с учетом профиля подготовки. Предложен набор элементов темы, соответствующих им электронных образовательных ресурсов, которые должны быть разработаны в процессе работы студента над проектом. Набор элементов темы включает постановку целей и задач проекта, план реализации, теоретический материал по модулям, практические задания для учащихся с описанием процедуры их оценивания, материалы для контроля знаний, методическую копилку, материалы для обсуждения проекта, литературу по проекту. Определены критерии оценивания проекта, а также шкала оценивания.
Abstract: The necessity for the application of the project method of teaching in the process of preparing a future teacher is being updated. The peculiarities of preparing future teachers for project activities as the part of the course "Computer support of the educational process" are discussed. Students' project activities involve the development of elements of a teaching methodology on the subject of a school subject chosen by the student taking into account the profile of training. A set of theme elements is proposed and electronic educational resources corresponding to them that should be developed in the process of student work on the project. A set of theme elements includes setting goals and objectives of the project, a realization plan, theoretical material on modules, practical exercises for students with a description of their assessment procedures, materials for controlling knowledge, a methodical bank, materials for discussing a project and literature on the project. The criteria for evaluating the project as well as the rating scale are defined.