Личностные особенности старшеклассников как условие успешности участия в проектной и исследовательской деятельности
Personal characteristics of high school students as a condition for successful participation in project and research activities
Аннотация
В статье рассматривается проблема инновационной деятельности в образовании. Инновационная деятельность учащихся определяется как деятельность по созданию новых научно-исследовательских проектов и продуктов. Изучены особенности личности учащихся, принимающих активное участие в проектной и исследовательской деятельности в образовательной организации. Представлены результаты исследования черт личности, особенности мотивации и ценностных ориентаций старшеклассников. Выявлено, что старшеклассники, активно участвующие в проектной и исследовательской деятельности, характеризуются высокой чувствительностью эмоциональной сферы, принятием ответственности. Для них характерен высокий уровень мотивации успеха, эстетическая направленность, кругозор, рационализм и широта взглядов.
Abstract: The article is devoted to the issues of innovative activity in education. The innovative activity of pupils is seen as the activity of creating new research projects and products. The personality feature of pupils who take an active part in project- and research activities in an education have been considered. The results of personality traits, peculiarities of motivation and value orientations of high school students are presented. It was revealed that high school student school who actively participate in project and research activities are characterized by high sensitivity of the emotional sphere, acceptance of responsibility. They are characterized by a high level of success motivation, aesthetic focus, mental outlook, rationalism and open-mindedness.