Онлайн-ресурсы в обучении иноязычному аудированию на этапе среднего общего образования
Online resources as a means of teaching foreign language listening at the stage of secondary general education
Аннотация
В статье рассматриваются лингвометодические возможности онлайн ресурсов, используемых в качестве средства обучения иноязычному аудированию на этапе среднего общего образования. Во вступительной части статьи речь идет о сложившейся на данный момент ситуации в сфере обучения иностранным языкам, а также об основных требованиях ФГОС по иностранным языкам, предъявляемых к процессу обучения иноязычному аудированию на этапе СОО. Центральная часть статьи посвящена детальному анализу реализации онлайн технологий в процессе обучения иностранным языкам в целом, иноязычному аудированию в частности. Также авторами выделяются основные достоинства использования онлайн ресурсов в качестве средства обучения иноязычному аудированию на этапе среднего общего образования, приводится базовая методика работы с подкастами. В заключительной части статьи авторы приводят собственный пример алгоритма работы с подкастом, взятым с англоязычных онлайн ресурсов.
Abstract: The article tells us about the lingua methodological possibilities of online resources used as a means of teaching foreign language listening at the stage of secondary general education. In the introductory part of the article we describe the current situation in the field of teaching foreign languages, about the basic requirements of Federal Educational Standards in foreign languages which are taken into consideration during the process of teaching foreign language listening at the stage of secondary general education. The central part of the article is devoted to the detailed analysis of implementation of online technologies in the process of teaching foreign languages in general, foreign language listening in particular. The authors also draw our attention to the main advantages of using online resources as a means of teaching foreign language listening at the stage of secondary general education and present one of the basic methods of work with podcasts. In the final part of the article the authors give their own example of the algorithm of work with one of the podcasts taken from one of the authentic online resources.