Методические аспекты деятельностного наполнения компонентов цифровых компетенций студентов среднего профессионального образования
Methodological aspects of activity content components of digital competencies of students of secondary vocational education
Аннотация
Статья посвящена проблеме формирования компонентов цифровых компетенций у студентов среднего профессионального образования в контексте требований ФГОС СПО. На основе сопоставления деятельностных компонентов основных понятий цифровой экономики с цифровыми компетенциями выделена значимость дисциплины «Информатика» для формирования и развития цифровых компетенций студентов, а также основные виды деятельности преподавателя для реализации потенциала этой значимости – детализация, дифференциация деятельностных компонентов цифровых компетенций, разработка совокупности учебных заданий, соответствующих операционному составу действий в формируемых умениях. Предлагается выделенные виды деятельности рассматривать как основу проектирования методики формирования цифровых компетенций студентов. Для составления учебных заданий в рамках представленной основы для методики формирования цифровых компетенций студентов предлагается идеология использования стилистических конструкторов с выделением глаголов-действий, соответствующих формируемым умениям.
Abstract: The article is devoted to the problem of the formation of components of digital competencies among students of secondary vocational education in the context of the requirements of the Federal State Educational Standards for secondary vocational education. Based on the comparison of the activity components of the basic concepts of the digital economy with digital competencies, the importance of the discipline “Informatics” for the formation and development of students' digital competencies as well as the main activities of the teacher to realize the potential of this significance – detailing, differentiation of the activity components of digital competencies, the development of a set of training tasks corresponding to the operational composition of actions in the skills being formed. It is proposed to consider the identified types of activities as the basis for designing a methodology for the formation of students' digital competencies. To compose learning tasks within the framework of the presented basis for the methodology for the formation of students' digital competencies, an ideology of using stylistic constructors is proposed with the allocation of action verbs corresponding to the skills being formed.