Педагогические условия развития умения рассуждать в процессе проектной деятельности на уроках окружающего мира
Pedagogical conditions for the development of the ability to reason in the process of project activity in Science lessons
Аннотация
В статье дано обоснование и описание педагогического опыта организации и руководства проектной деятельностью младших школьников на уроках окружающего мира. Данная форма организации обучения рассматривается как наиболее эффективная для развития умения рассуждать младших школьников. Описаны этапы работы над проектом в контексте проектной деятельности на уроках окружающего мира во втором классе. Описан положительный опыт систематического и целенаправленного использования проектной деятельности по формированию у второклассников умения рассуждать через проектную деятельность. Представлены экспериментальные данные развития умения рассуждать на уроках окружающего мира посредством проектной деятельности у обучающихся второго класса. Анализ использованного нами диагностического инструментария позволил проследить положительную динамику процесса формирования вышеуказанного умения у младших школьников.
Abstract: The article provides a rationale and description of the pedagogical experience of organizing and managing the project activity of junior schoolchildren in Science lessons. This form of organization of education is considered as the most effective for the development of the ability to reason in younger schoolchildren. The stages of work on a project are described in the context of project activity in Science lessons in the second grade. The article describes the positive experience of the systematic and purposeful use of project activities to develop second-graders' ability to reason through project activity. Experimental data on the development of the ability to reason in Science lessons through project activity in the second-grade schoolchildren are presented. The analysis of the diagnostic tools we used made it possible to trace the positive dynamics of the process of the formation of the above-mentioned skills in junior schoolchildren.