Рамки-определители как средство развития представлений о птицах у детей старшего дошкольного возраста
Identification frame for the development of ideas about birds in older preschool children
Аннотация
В данной статье представлено теоретическое обоснование возможности использования рамок-определителей для развития у детей старшего дошкольного возраста представлений о птицах. Ведущим методом исследования проблемы является теоретический анализ психолого-педагогической литературы. Опираясь на программные задачи, дети 5–6 лет знакомятся с доступным их возрасту окружающим миром. Одним из таких объектов живой природы можно считать знакомство детей с птицами. Основные результаты исследования: проанализировано определение «наглядность», рассмотрены классификации наглядного пособия, дано определение рамкам-определителям, их значении, даны рекомендации по их изготовлению и использованию в образовательном процессе детского сада.
Abstract: This article presents a theoretical substantiation of the possibility of using the identification frame for the development of ideas about birds in older preschool children. The leading method for studying the problem is the theoretical analysis of psychological and pedagogical literature. Relying on the program tasks, children of 5-6 years old get acquainted with the world around them that is accessible to their age. One of such objects of wildlife can be considered the acquaintance of children with birds. The main results of the research: the definition of “visibility” is analyzed, classifications of visual aids are considered, a definition of the identification frame, their meaning is given, recommendations are given for their manufacture and use in the educational process of a kindergarten.